Ar žinote, kad daugiau nei 200 metų pasaulinė prekyba skintomis gėlėmis buvo Nyderlandai?
Didžiausi skintų gėlių pirkėjai yra ES ir JAV, tačiau didžiausi augintojai ir eksportuotojai yra Nyderlandai, Ekvadoras, Kolumbija, Kenija ir Etiopija. O populiariausi žiedai yra rožės, gvazdikai ir chrizantemos.
Viena iš gėlių eksporto Afrikoje padidėjimo priežasčių, kuri atsirado aštuntajame dešimtmetyje – dėl naftos krizės padidėjusios šiltnamių šildymo išlaidos Šiaurės šalyse. Tad gamyba persikėlė į pietus, kur ištisus metus buvo galima auginti gėles, mažai sunaudojant energijos. Europai tai reiškė galimybę gauti daugiau gėlių, importuotų iš Izraelio ir Maroko, o vėliau ir iš Rytų Afrikos, o JAV pirkėjai plėtojo prekybą su Lotynų Amerika.
Šiuos naujus gamintojus siejo trys dalykai: augalai gauna nuolat aukštą temperatūrą turinčiose vietovės su vėsiomis naktimis, kurios naudingos daugeliui gėlių, taip pat pigi darbo jėga. Šis pokytis taip pat reiškė sezoninės gamybos pabaigą – 365 dienų per metus tarptautinės konkurencingos prekybos pradžią.
Rožė iki Tavęs keliauja 72 valandas ir 7000 kilometrų!
Kad skintos gėlės iš tokių tolimų kraštų atkeliautų šviežios iki mūsų, keliauja laivais, keliauja traukiniu, sunkvežimiu ar lėktuvu, tam reikalingas sudėtingas ir subtiliai subalansuotas šaltos grandinės tiekimas (kaip ir visiems greitai gendantiems produktams, gėlėms taip pat reikalinga specifinė temperatūra ir oro srautas, kad išlaikytų gaivumą ir bendrą gėlės kokybę).
Darbuotojų, ūkininkų, didmenininkų, aviakompanijų, krovininių laivų, prekybininkų, floristų ir prekybos centrų tiekimo grandinė, siunčiant šviežias gėles iš vieno žemyno į kitą, jų nesutraiškant ar nesupūdant, išlaikant gėles šviežias, kaip ką tik nuskintas yra net technologinis žygdarbis.
Pavyzdžiui, kai mes prie jūsų durų atvykstame su gražia rožių puokšte, yra didelė tikimybė, kad ją sudaro rožės iš Kenijos. Jos bus nukeliavę minimum apie 72 valandas ir 7000 kilometrų. Rožės pirmiausia nuskinamos lauke prie Navaisha ežero (2000 metrų aukštyje), kur yra didžioji dalis šalies sodininkystės plantacijų. Tada jos keliauja į lėktuvą, į Amsterdamą. Du trečdaliai jų parduodami aukcione didmenininkams, kurie savo ruožtu juos parduos nepriklausomiems gėlininkams, ir prekybos tinklams, kurie juos parduos per vietos mažmenininkus ar prekybos centruose. Vienos keliaus į vietines parduotuves, kitos į įvairius Europos kampelius net jei tai reiškia sugrįžimą į lėktuvą.
Kenijoje, milžiniškuose gėlių ūkiuose gali dirbti iki 5000 žmonių
Šis globalizuotas rožių verslas akivaizdžiai turi socialinių ir ekologinių padarinių. Poveikis klimatui nebūtinai yra didžiausia problema: Kenijos rožė, net vežant lėktuvu, išmeta šešis kartus mažiau CO2 nei Olandijos rožė, auginama po šiltnamiu, kurį šildo gamtinės dujos. Vis dėlto 2007 m. Terra Eco straipsnyje buvo įvertinta, kad „energijos sąnaudos, patirtos perkant 25 rožių puokštę, prilygsta 20 kilometrų kelionei automobiliu “.
Rožės taip pat yra vandenį gluminantys augalai: norint, kad viena gėlė pražystų, reikia 7–13 litrų!
P.s. Apie tulpes ir jų atskirą gyvenimą esame rašę viename iš mūsų BLOGO įrašų.
Kaip veikia gėlių aukcionai?
Dar neseniai aukcionai buvo gana egzotiškas prekių pirkimo ir pardavimo būdas. Ir vis dėlto šiuolaikiškų aukcionų vieta yra ne internete, o vienoje iš keliolikos ar daugiau aukcionų salių Olandijoje, kur kiekvienais metais parduodama beveik 60 % pasaulio skintų gėlių. Kasdien į Amsterdamo Šipolio oro uostą atkeliauja milijonai gėlių. Tada jos yra greitai gabenamos į netoliese esančius aukcionų centrus, iš kurių didžiausias apima maždaug 100 futbolo aikščių ir gali priimti iki 2500 pirkėjų. Dienos pabaigoje per 60 000 operacijų būna nupirkta daugiau nei 34 milijonai gėlių (ir 3 milijonai vazoninių augalų). Tada dauguma gėlių yra skubiai išvežtos atgal į oro uostą. Proceso varikliukas yra prekių pardavimo metodas, žinomas kaip „olandų aukcionas“, kuris datuojamas nuo 1870 m.
Skirtingai nuo labiau paplitusio angliško aukciono, kuriame dalyviai pakelia kainą iš apačios į viršų – olandų metodas prasideda aukciono vedėjui nustačius aukštą kainą leidžiant žemyn, kol pirkėjas pradeda signalizuoti, jog jis perka gėles.
Olandijos gėlių aukcionuose kiekvienos salės židinio taškas yra vienas iš trijų laikrodžių, nurodančių ne laiką, o daugelio eksponuojamų gėlių ar kitų augalų kainą. Laikrodžio rodyklės tiksi žemyn, kol pirkėjas jas sustabdo, paspausdamas mygtuką, nurodydamas, kad jis pirks dalį arba visą siuntą. Kiekvienas sandoris trunka tik apie keturias sekundes, o gėlės greitai juda per salę dideliuose vežimėliuose, kuriuos varo požeminė grandinė. Gėlių partijos žymimos brūkšniniais kodais, identifikuojant pirkėjus ir kainas, ir tada jos būna pristatomos į įvairių pirkėjų gabenimo zonas.
Žinoma, jog ne visas veiksmas vyksta aukcionų salėse. 1995 m. Vienas pagrindinių importuotojų sukūrė elektroninę aukcionų sistemą, leidžiančią didmenininkams pirkti gėles internetu iš atokiausių vietų. Dalyvaujantys pirkėjai savo biuro kompiuterius prie aukciono laikrodžio prijungia spartaus interneto linijomis. Vertindami siūlomas prekes, jie remiasi aukštos kokybės skaitmeniniais vaizdais ir griežta aukcionų rengėjų kokybės kontrole. Reaguodami į šią elektroninę sistemą, tradiciniai aukcionų namai 1996 m. įdiegė savo pačių pirkimo nuotoliniu būdu įrenginius. Internetiniai pirkėjai, šiuo metu sudaro apie 150 didžiausių didmenininkų, naudojasi pranašumu, nes gali gauti geresnę kainą. Tačiau Online aukcionai nėra tinkami pirkti naujiems, brangiems hibridams – pavyzdžiui, orchidėjoms, – norint gauti tiksliai reikiamą spalvą, reikia atlikti fizinį patikrinimą.
Kaip, tiek nukeliavusios ir patyrusios gėlės tampa nuostabia Pūkuotas Vėjas floristų sukurta puokšte?
Pirmiausia rūpestingai gėlės pasitinkame ir sutvarkome, patenkiname pirminius augalo poreikius – vanduo!
Tik gavę gėlės, skubame jas išpakuoti iš pakuočių, nuimti gumeles ir pan., pagal augalo rūšį atnaujiname augalų kotų pjūvius, pašaliname perteklinius lapus, spyglius, ataugas.
Pamerkiame į šaltą arba šiltą vandenį su maistinėmis medžiagomis, svarbu vandens kiekis bei pati vaza. Palaikome vėsią temperatūrą ir vengiame skersvėjų, kondicionierių, radiatorių.
Po kelių valandų gėlės yra pasiruošusios džiuginti, galime sukurti ir surišti puokštę jums ir jūsų artimiesiems. Daug švelnių prisilietimų, su pagarba ir žiniomis gimsta PŪKUOTAS VĖJAS puokštės ir puošybos elementai.
Pavydėtina ištvermė
Gėlės mums asocijuojasi su pačiais geriausiais jausmais, emocijomis, švente, grožiu, pozityvu ir pan. Jos paskirtis yra džiuginti, nešti žinutę, jog gera būti kartu, pranešti apie meilę, parodyti rūpestingumą.
Gėlės gali nešti ir užuojautos, atjautos žinutę. Į pačios gėlės simboliką telpa tiek daug prasmės ir gylio. Vis dar negalime liautis žavėjesi gėlės ištverme ir noru gyventi, jos atkaklumu pražysti ir žydėti, subrandinti sėklą ir ją paleisti į pasaulį.
Floristo darbe – labai vertinama gėlės ištvermė ir gyvybingumas. Bendraudami su klientais ir esant progai stengiuosi nors kiek papasakoti kokią kelionę patiria gėlė, kad ji pasiektų jo namus, šventę, mylimosios rankas. Nepagrįstai keliami lūkesčiai gėlei vis dar nustebina. Norima, jog gėlė žydėtų 5 ar 7 dienas parsinešus namo. Gėlė keliauja iš ūkio kur auga (skynimas lauke, pakavimas ceche) iki aukciono, tada sunkvežimiais/laivais/traukiniais keliauja iki pvz., Lietuvos gėlių didmeninkų sandėlių, po to į floristo parduotuvę/dirbtuves ir tik tada apdirbta (pašalinti pertekliniai lapai ir pan.), atgaivinta (prigirdyta vandeniu su maistinėmis medžiagomis), paruošta, sukomponuota ir supakuota keliauja pas Jus į namus ar šventę ir dar žydi 3-5 dienas, gali ir ilgiau priklausomai nuo gėlės rūšies.
Po skrydžio lėktuvu ar kelionės autobusu, apie 72 valandų kelio gėlė sugeba kvepėti ir žavėti savo grožiu, mes atrodome nekaip ir po 7-9 valandų kelionės…
Taip, gėlė yra produktas, o jos kokybė priklauso nuo grandinės ilgio ir jos greičio iki galutinio taško, kliento. Kai jau įsigyjame gėlės, kai nusprendžiame mėgautis jos draugija, labai svarbu jos gyvybingumui tam tikros sąlygos, vanduo-pamerkimas, oro temperatūra, atnaujintas koto pjūvis.
Gėlė = emocija!
Visos grožio ir altruistinės verslo šakos pateikiamos ir atrodo labai gražiai, jautriai, skaniai, nes tai paliečia emocijas. Emocija stipri priemonė paveikti žmogų. Deja, yra ir kita jos pusė: purvina, skurdi ir sunki. Gėlių verslas ne išimtis, pasidalinsime keliomis nuotraukomis ir tolimųjų šalių kaip vyksta darbas gėlių ūkiuose, ir tai net nekvepia romantika, kurią idealizuojame čia, Europoje.
Fotografai: enija. Simon Maina/AFP/Getty Images
LEONARDO MUNOZ/EP
Ir Brian Otieno
Ir galų gale gėlės – NUOSTABIOS, gal pasaulio jos ir neišgelbės, tačiau pradžiuginti, nustebinti jos tikrai moka ir gali!
Pūkuotas Vėjas tiki gėlių terapija ir ją taikome kasdien! O Jūs?
Gėlėti linkėjimai, Pūkuotas vėjas